View Full Version : Finding silicon for casting, in Europe (was Sweden). Updated with info at the top!
Zaphod
June 21st, 2005, 03:39 AM
This thread was originally posted to find silicone in Sweden. Therefore a lot of the discussion is in Swedish below. However as we (mainly HellBorn) looked into it we found out that the cheapest way was to get it from other countries in Europe. Here is the shorter version of what we found out, so that ppl from other countries in Europe might benefit too.
After a lot of research we have finally found the best suppliers (hopefully). I've been a little slow in adding the info up here, but here we go. Credits goes to Hellborn because he really did some great research.
Yea, that HellBoy sculpt is fantastic.
He also made a just as fantastic mould making tutorial.
http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?t=47324
(I don't understand why they not made it sticky as it's really god)
I never thought anyone not speaking english would bother to scroll trough this long tread
This tread was about finding silicones in Sweden but what whe found out is that silicone is silly expensive in Sweden.
Even when ordering as little as around 2-3kg it pays of buying from abroad.
So for any Europeans reading this tread this is what whe have found out so far.
If living in UK you should check out www.tiranti.com or www.mouldlife.co.uk.
I don't know what brand Tiranti sells but they have god prices as well as god service as the supplied me with answers on my questions.
They don't however seem to have a lot of different types of silicones. However, what they have might just as well be just what you need.
Mouldlife seems to stock the full Polytek range (www.polytek.com).
They where however slow on answering my emails and the question about shippingcost for different weights was not replied at all.
If your living in the rest of EU you should take alook at www.kaupo.de.
Compared to the UK suppliers German VAT is less and shipping might be less as well depending on where you live.
They sell the Smooth-On products (www.smooth-on.com).
They where excellent in replying my e-mails.
The homepage is in german only but if you click the 'Kontakt' link and fill in the form and ask to be contacted in english then they will do so.
You should also know that they don't accept creditcards so when comparing prices don't forget to check with you bank in order to make sure about any extra costs for moneytransfers (there was none in my case).
The first order you have to pay in advance but for following orders you pay after delivery. They have a pricelist at the site, as prices in it are without VAT remember to add 16% (unless you are free from paying VAT).
I have placed an order with them and currently I'm waiting for it to arrive.
I will post and let you know if also this last part of dealing with KauPo worked as god as the rest of it.
Original message by me:
Hello, I'm aware that this might be a long shot. But I'd like to ask if there are any Swedish users who know about stores where you can find silicon for casting, in Sweden. I've looked around but haven't found anything yet.
Aslo if there are any widespread brands (from America or otherwise) that I should be able to find in Sweden, I'd appericiate the names.
I'm grateful for any help in this matter. Thanks!
Uziel
June 21st, 2005, 03:48 AM
Ask wheels perhaps he has found some. he's from copenhagen and he's going to replicate sculptures so he'll need the same kind of stuff.
http://conceptart.org/forums/showthread.php?t=46391
Niklas Elling
June 22nd, 2005, 10:28 AM
I'm from Sweden too and have been looking for casting supplies in Sweden for some time.
What I've found is:
http://www.cebex.nu/index.htm for silicone
http://www.slojd-detaljer.com for both resin and silicone.
I haven't bought anything from the stores above yet so If anyone have any experiences from them or something else to add. (like other stores in Sweden which sells silicone, resin or mold release), please let me know.
Zaphod
June 22nd, 2005, 11:37 AM
Niklas:
Tack så mycket! Cebex i Mölndal är precis där jag jobbar, AstraZeneca. Går väl förbi där ungefär varje dag! Lite småkomiskt. Hoppsan, silikon var dyrt hos slöjd-detaljer! Men i avsaknad på bättre. Har hittat några andra ställen, så jag skall jämföra priser lite.
Jag tänkte att jag kan ju dela med mig av mina upptäckter också:
www.dabdental.se, här hittar du dentalprodukter. Enligt utsago från en tandläkare så skall man kunna köpa som privatperson också. Men jag har inte frågat. Där kan man köpa något som heter Algin och även säkerligen Silikon. Algin används för att göra tandavgjutningar. Det är även bra för att gjuta kroppsdelar som ansikten osv (se till att offret kan andas genom näsan bara, sedan så förstärker man med ett lager gips utanpå det första lagret).
http://www.mapont.se/, Verkar ha utrustning för maskmakare (vilket jag också är intresserad av). Har inte tittat så mycket ännu, men de verkar ha algin iaf. Jag är intresserad av det också pga att jag vill testa att göra lite avgjutningar och vill även göra löständer.
Sedan skall det finnas en stor firma som heter Forsmans Dentaldepå http://www.fd.se/ som är ungefär samma som Dentalaktiebolaget ovan. Men jag vet inte om de säljer till privatpersoner.
Om du känner någon tandläkare/tandsköterska så kan jag rekommendera att fråga om de har några gamla verktyg som de skall slänga. Den del av dem kan vara väldigt bra för skulptur! Jag fick ett halvt kilo sist jag frågade.
Sorry for all you englishspeaking people, this is only interesting if you're living in Sweden anyways. I just listed some places I found.
Thanks for your help. Hope this stuff is useful for somebody else too (well, Swedish ppl at least).
Niklas Elling
June 22nd, 2005, 12:15 PM
Magnus:
Hehe, ibland har man tur ;)
Jo, silikon verkar hemskt dyrt, men vad ger man inte för att kunna få lite avgjutningar av sina skulpturer?
Det jag är osäker på är gjutplasten hos slöjddetaljer. Om den funkar till så finskaliga grejer som jag ska ha den till (4-30cm-grejer med massor av detaljer) men jag tror att jag ska köpa en burk och testa iaf.
Fick lite verktyg (som används flitigt och är väldigt bra)för nåt år sedan av min tandläkare, men jag ska nog kika lite på sidorna du länkade till lite ändå. Tackar. Masker verkar också intressant men det får nog bli ett projekt för framtiden (som så mycket annat).
Lycka till med silikonet.
Ivar_L
June 22nd, 2005, 07:02 PM
Hi, this is my first message on this forum.
I'm not from Sweden :) and I don't speak Swedish, but I got some silicone from there for my Hellboy bust's matrix mold (it's my first decent sculpt and the first time to try mold-making):
http://img57.echo.cx/img57/6841/hellboycast088rf.jpghttp://img272.echo.cx/img272/5458/hellboycast066eu.jpg
http://img85.echo.cx/img85/7454/hellboysilicone143dr.jpghttp://img85.echo.cx/img85/5906/hellboysilicone135ix.jpg
I was searching for silicone for some time and then was directed to the http://www.cebex.nu/index.htm. Silicone they have is called Neukasil, its 1:20, one component is white and another is water-like. It's hard to mix but it's nice bright white when cured. Hope that helps!
I have a question too - is there shops in Stocholm for figures, sculpts, busts, airbrushes and other garage kit stuff? I've been in one comic book shop years ago but don't remember the address...
Mort
June 23rd, 2005, 11:31 AM
cool hellboy.
Ivar_L
June 23rd, 2005, 11:39 AM
Thanks!
There will be similar Marv bust soon...
Zaphod
June 23rd, 2005, 11:59 AM
Cool! Care to describe the process, like a minitutorial? I've seen other tutorials, but another one is always good! How much do you get out per bottle of that silicone?
Thanks everyone for posting! I never thought this would turn into an interesting thread when I first started it!
Happy Midsummer (swedish holiday)! I'm going down to Skåne to party! :D
Ivar_L
June 23rd, 2005, 12:14 PM
You know, I have digital photographs like those I posted from the whole process, starting from rough sculpt to first castings. I'm trying to take some in the future, when I get resin (the first castings are from resin plaster) and when I will paint it.
Pictures like
http://www.utv.ee/~ivar/sculpt/hellboy_mold11.jpg
or
http://www.utv.ee/~ivar/sculpt/hellboy_silicone06.jpg
or
http://www.utv.ee/~ivar/sculpt/hellboy_rotating_3_48bit.gif
I got 2 x 1 kg silicone and I have some 500 g left. As I said, it was first time I was trying mold-making, so I think I could've made it with less silicone.
If there really is an interest, I could make a new thread and post those pictures. I was absorbing tips from other tutorials and added something from myself, so maybe the thread with some comments can really help somebody...
Zaphod
June 27th, 2005, 08:47 AM
I'm back from Skåne and Midsummer partying.
Ivar_L: Yes, if you feel up to it I'm sure me and a lot of other ppl would like to see a tutorial for this. It would make a nice complement to Smellybugs sculpting tutorial. I'm sure an admin would make it a sticky if it's good enough. And the sculpt is really good, so I'm sure that the tutorial would be great too!
Thanks for the photos you have put up now. It looks like you really did well for the first try!
Zaphod
June 27th, 2005, 05:52 PM
Just wanted to add that I found two more distributors of Silicone after mailing the author of mapont.se. He wrote that Sikema (sikema.se) and Kreatima (kreatima.se) both sell silicone. I also saw that Kreatima.se have an epoxy resin suitable for casting sculptures. Hope this helps some other Swedes. :)
brynbrenainn
July 2nd, 2005, 04:10 AM
Hi,
I just wanted to add: www.elfa.se to the list.
They got that red-brown two component stuff that cures in room temperature.
My two cents. :)
/Bryn
Zaphod
July 3rd, 2005, 03:54 PM
brynbrenainn: Tack! Vafan, varför tänkte inte jag på det för? Elfa har ju allting! :D
Verkar inte som om det var gjort för att gjuta stora grejer dock. Dyrt som sprit!
Jag skall se om jag kan göra en sammanställning kanske. Men det kommer nog att ta lite tid. Kan ju vara trevligt och käckt att ha en lista för jämförelser!
Så länge så tänkte jag rikta eran uppmärksamhet mot den "skandinaviska" tråden på forumet: http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?p=522020#post522020 (Scandinavian, unite!)
Kul om vi får dit lite mer svenskar som kanske visar intresse för att ha tecknarkvällar etc.
Niklas Elling
July 4th, 2005, 02:53 AM
Något som vore schysst (och extremt hjälpsamt för många kan jag tro) vore om någon gjorde någon slags sammanställning (som du sa) över alla möjliga saker man kan behöva och var man kan hitta dem i Sverige. Skulle man kunna få den "sticky" så skulle det hjälpa många. Dessutom skulle ju andra länder kunna bidra till att hjälpa sina egna genom att lägga upp egna listor (under samma topic). Men men, mycket arbete och förmodligen ingen som orkar lägga ner tiden.
Uschja, silicon verkar hemskt dyrt. Men om man väl har skulpterat något riktigt bra är det nog värt det ;)
Slängde in en presentation i den skandinaviska tråden. Har ni haft några träffar eller nåt? Sånt låter grymt kul men det kanske inte är så kul att ha med folk som knappt kan rita (även om vi ju kan sitta och beundra er andra så blir det ju lite tröttsamt i längden ;) )
CastorFiber
July 20th, 2005, 08:10 AM
Hey there. Another Swede here... ;)
I found mouldmaking materials at kreatima.se, their online product folder don't show these materials though, but if you mail and request they will send you some info on what they have. And, yes... they are expensive as well...
HellBorn
July 25th, 2005, 08:33 AM
..och här har ni en svensk till...
Vore en bra ide att lägga up en sida med info om var man kan hitta skulpteringsgrejer.
Ta bara sculpy, finns det något ställe att beställa ifrån där de har både, Super Sculpy, Sculpy III, Sculpy III i ekonimiförpackning, Sculpy Terracotta.
Som det är nu köper jag Super Sculpyn hos slöjdetaljer.
Skulle vilja färja den med sculpyIII men tycker det blir för dyrt att köpa den någon annanstans och betala för frakt en gång till.
Fick en paket Sculpy Terracotta av en kompis. Väldigt mjuk och smidig och bra för grovjobbet men lite för mjuk för detaljer. Förpackningen var dessutom stor (som två supersculpey) så det finns en chans att den har ett vettigt pris.
Vet någon var man kan hitta alla sorterna till vettigt pris?
Ville prova Epoxy lera också. Letade som en galning efter Magic Sculpt. Närmsta jag hittade var i Tyskland. Dock har han bara mindre förpackningar så med frakt blir priset hutlöst.
Hittade dock APoxy hos en firma i norrland som säljer utrustning till konservatorer. Vet inte hur den är jämfört med Magic Sculpt men då de har 1kg bukarna blir priset vettigt.
Greenstuff har jag hittat i England. Med frak blev priset nästan hälften mot vad det kostar här.
Silicon har jag tills nyligen köpt hos Panduro hobby, priset låg på 350kr/kg dvs cirka hälften av vad andra tog. Men vad gör då panduro?
Jo dom slutar sälja silikon då de inte vill ha produkter som kan vara 'farliga'...
Då jag en gång köpt silikon för 350kr/kg tänker jag förbaske mig inte betala mycket mer nu. Hittade en firma i Holland men blev alldrig klar att beställa. Priser var ok men deras webnärvaro är minimal och mailresponsen är obefintlig.
Fick dock ett tips för ett tag sedan. En kompis hade besökt GamesWorkshop och av någon designer där blivit tippsad om http://www.tiranti.co.uk/
De har en mer vettig site och svarar på mail.
Jag kollade fraktkostnaden och det var inte så avskräckande, runt 200kr för 5kg tror jag.
Om det lönar sig eller inte beror naturligtvis till en viss del på växelkursen och frakten. Frakten verkar dock inte så farlig om man beställer från länderna runt omkring Sverige. Att beställa från USA (där grejorna är äckligt billiga) lönar sig inte pga den höga fraktkostnaden.
Om jag tar ett snabbt exempel för en order från http://www.tiranti.co.uk/ så kostar 5kg silikon £81.86 incl VAT = ca: 1100kr och låt oss anta att frakten kostar 300kr (har dock för mig att det var billigare) alltså totalt ca: 1400kr. Detta ger ett pris på ca 300kr/kg.
Beställer man bara 1kg så torde priset hamna runt 400kr-500kr/kg.
Lite dyrare men ändock billigare än allt jag kan hitta i Sverige.
Jag gissar en del med frakten här men jag vet tex att upp till 10kg CD-skivor från Tyskland kostar 125:- och upp till 10-20kg kostar 135:-
Eftersom jag skriver detta på jobb så har jag inte adresserna så jag får återkomma med det jag har.
Eftersom jag själv ändå tänkt mig att gör en testbeställning så kan jag ta reda på vad frakten kostar vid olika vikter.
Jag kan även tänka mig att sammanställa det vi kan ta reda på och att lägga upp det på en websida.
P.S Vet någon var man kan köpa aluminium tråd i olika dimensioner?
P.S.S he, he, om man nu skulle beställa silikon från England kan man ju lika gärna beställa mer Super Sculpy och tjäna 34kr per paket gämfört med slöjddetaljer....
Andorz
July 25th, 2005, 01:28 PM
här finns super sculpey http://www.creativcompany.se/pages/product.asp?ProductGuid=78702
HellBorn
July 25th, 2005, 06:25 PM
Tack andorz.
www.creativcompany.se har storpacken på vitt och terracotta samt super sculpy till vettigt pris. Jäkla synd att de inte har SculpyIII (jag föredrar att göra leran grå) samt "mjukgörings vätskan". Blir eventuellt en order ändå.
Man kan ju tvätta bort fingeravtryck med pensel och lämpligt lösningsmedel.
Är det någon som vet någon produkt på den Svenska marknaden som duger. Själv provade jag rödsprit men jag tyckte inte att det fungerade. På engelska kallas produkterna alcohol eller turpernoid?
CastorFiber
July 26th, 2005, 12:58 AM
Some lines in swedish now, forgive this but it regards to where we can buy stuff in sweden so you outside sweden don't really want to read it anyway. ;)
HellBorn, Jag har använt sk M-gel för att släta ut rynkor och ta bort fingeravtryck, det är inte så "starkt" så man får jobba en del (70% tror jag) men det funkar... "Turpentine" är terpentin och det finns ju överrallt men jag har inte testat. Apoteket borde ha sårtvätt eller liknande...
Jag tror de har magicsculpt hos tennsoldaten, testa att fråga på tennsoldaten.com, de har semester nu dock...
/Castor
HellBorn
July 26th, 2005, 01:47 AM
Ok så turpernoid = turpentine = terpentin?
Sökte på M-Gel men fick inga vettiga träffar. Bara en massa om mögel och en massa obegripliga sidor på franska. Kan du förklara vad det är, jag har aldrig hör talas om det?
Något som är rätt så starkt är flytande lim till plastmodeller. Dvs den sort som egentligen inte innehåller något lim utan bara löser/svetsar plasten. Har någon provat att använda sådant?
CastorFiber
July 26th, 2005, 02:36 AM
Ok så turpernoid = turpentine = terpentin?
Turpernoid, vet jag inte men jag har sett att de använder terpentin.
Sökte på M-Gel men fick inga vettiga träffar. Bara en massa om mögel och en massa obegripliga sidor på franska. Kan du förklara vad det är, jag har aldrig hör talas om det?
Givetvis, jag glömde förklara... Det är handsprit som man använder för att tvätta händerna med i vården, hemtjänst osv... kolla in exempelvis www.kemetyl.se
Något som är rätt så starkt är flytande lim till plastmodeller. Dvs den sort som egentligen inte innehåller något lim utan bara löser/svetsar plasten. Har någon provat att använda sådant?
Jag har aldrig testat men man skall ju kunna använda "tändarbränsle" också, sånt man fyller på zippotändare med... det kan man köpa i typ tobaksaffärer, inte sant? I princip funkar det med vatten, alkoholen har dock två effekter vad jag förstår... den "smälter" leran snabbare så att det blir lite extra smooth och sedan avdunstar den lite snabbare och torkar ut leran en smula, då blir det inte lika lätt nya fingeravtryck...
Zaphod
July 26th, 2005, 06:49 AM
Magic Sculpt tror jag finns hos tennsoldaten. Jag har ett gammalt paket hemma. Jag mailade med dem på tennsoldaten först (då sa de att de skulle ta in det, "senare"). Så jag rekommenderade en av Magic Sculpt säljare om tennsoldaten (om jag inte förväxlar märket) som sedan fick något att hända. ;)
Jag skall vara ärlig och säga att jag inte har orkat ge mig in på att göra alla prisjämförelser på silicon ännu. Men jag håller med om Panduro. Jävla idioter. De hade inte formgummi sist när jag var där heller. Så jag fick gå till IN-Ex (här i gbg) istället. 350kr/kg låter jäkligt bra! Kan man inte höra med dem vad de hade för leverantör?
Just nu så kör jag fortfarande på grålera. Jag tycker att det är ett bra och billigt matreal. Bygga armatur får man ju göra ändå med andra matreal, utom epoxy. Att hålla det fuktigt under längre tider, ett par månader hittills, är inte heller några problem: ta bara och fukta hushållspapper och lägg runt skulpturen, täck sedan med två plastpåsar så det inte kommer in någon luft. Spraya vatten med en blomspruta då och då. Se till att byta pappret ibland också, för annars kan det börja mögla. Har hänt mig en gång :dead:
Jag skall försöka göra lite mer på min nuvarande skulptur (ett stort huvud) så får vi se om jag får lite inspiration till att kolla upp alla matreal.
Är det någon som vet ett billigt resin alternativ? Allting är gjort för att gjuta in smådetaljer och kostar hur mycket som helst. Måste ju finnas att få tag på något billigt alternativ?
HellBorn
July 26th, 2005, 02:53 PM
Tror att jag kollade Magic Sculpt hos tennsoldaten men att de bara hade småförpackningar (= dyrt). Får kanske prova ändå någon gång så att man vet för och nackdelar gentemot Apoxie. Därmed inte sagt att det är något fel på Apoxie, jag gillar den. Löser sig i vatten så man kan göra fina övergångar mellan lagren, härdar på 45 minuter i min hemmagjorda ugn (10 liters plåburk med en 60watts lampa i), slipbar, borrbar. den är dock rätt mjuk så när man skall göra detaljer använder jag Greenstuff eller härdar leran ca 15 minuter så den stelnar till lite (nackdelen är kortare bearbetningstid).
Appropå Panduro silikonet har jag nog en burk kvar....PLAST-IN-FORM i Tyskland. Tror dock inte att det blir billigare än att ta det från England såvida inte frakten från Tyskland är billigare.
Som billig resin använder jag vanlig båtplast. Om man köper det från någon plast handlare så kostar den ca 30-40kr kg. Som fyllnad använder jag microballonger, köpes påsamma ställe och kostar några tior för 5 liter eller så. Om man blandar i microballonger får man ett lättslipat, ogenomskinligt slutresultat och det blir inte lika varmt under härdningen. Finns annat att köpa och blanda i om man vill ha vissa sten liknande effekter men då får man handla fyllnadsmaterial hos någon i stil med http://www.tiranti.com/
Zaphod
July 26th, 2005, 04:59 PM
Det där lät väldigt intressant. Har träffat på båtplast när jag sökt runt på google, men har inte vetat om det går att använda för att gjuta med. Blir detaljerna bra? Om du använder microballonger (som är små plastkulor efter vad jag har förstått) och dem kommer upp i ytan, ser det inte konstigt ut då? Kanske inte blir några problem normalt?
Har du några förslag på affärer där de säljer båtplast? Skall testa att söka lite själv, men det kan ju vara bra att veta om det finns något ställe som har billigt och bra!
Om båtplast är billigt och bra så gäller det bara att fixa billigt silicon. Beställa tillsammans kanske kan vara en idé. Nu vet jag inte var alla bor, men om det är någon i gbg som vill beställa så skicka ett PM!
Jag har skickat ett mail till Sikema också och frågat om de säljer silikon till privatpersoner och hur mycket det kostar osv.
CastorFiber
July 27th, 2005, 02:32 AM
Jag finns i Jönköping... Jag har aldrig gjutit något ännu eftersom jag precis hittat materialet Super Sculpey så jag har knappt hunnit göra något ännu ;)
Men jag är klart intresserad av att skaffa allt material man behöver.
Kreatima tog... typ 800:- för en tio liters förpackning silicon för formgjutning... om jag inte minns fel. Man får beställa info vid sidan av så att säga, jag fick kopierade papper hemskickade, skall kolla på dem igen och återkomma...
HellBorn
July 27th, 2005, 05:24 AM
Zaphod:
Du hittar påtplast på eniros gula sidor under
Plaster - Råvaror, halvfabrikat
Själv handlar jag av BeHåPe i Malmö (bor vid Landskrona för övrigt).
Microballongerna är inte mycket till ballonger ;)
Känns som finaste sandstrandssanden fast lättare, nästan som mjöl.
Om båtplasten fungerar eller inte beror på hur komplex modelen är och hur små/djupa detaljerna är. Är det en väldigt complex model är det ju trots allt inte ens säkert att riktig gjut resin fungerar utan hjälp av någon vakum eller centrifug metod.
En annan fördel/nackdel är att båtplasten härdar på ca 30-60 minuter.
Eftersom den härdar så snabbt har jag själv funderat på att bygga en enkel centrifug i garaget. Tänkte sätta en stång mellan golvet och en takbjälke och hänga på en elmotor och en spann. Den kommer att fungera ungefär som om man fyller vatten i en hink, håller den i handen och snurrar runt. Skulle formen läcka fångas det upp av hinken. Enda faran skulle väl vara om hela hinken lossnar och träffar någon av bilarna...känns som om en plåthink vore en bra ide. Tror inte att det behöver snurra så himmla snabbt heller ;)
Castor fiber:
Om kreatima tar 800kr för tio liter så är det det billigaste silikonet jag någonsin hör talas om!!! ca 80kr/kg!!
Tyvärr låter det rimligare med 800:- för en liter i så fall.
Jag kollade med Sikema och Jakobi(eller om det hette Jacobi) när Panduro slutade att sälja.
Har för mig att priset någonstans mellan 600-700kr/kg efter moms och frakt.
Det var i alla fall så dyrt att jag inte ville köpa.
Jag håller på att utbyta mail med Tiranti.
Några oklarheter kvarstår.
Dels om det finns lägre fraktkostnader än de för 30kg och uppåt som jag hittils har fått samt om härdaren till silikonet är att betrakta som farligt gods eller inte.
Frakten för ofarligt gods ligger på £34.55 och för farligt kostar samma vikt £79 så klassningen har viss betydelse.
När det gäller silikon så är det egentligen bara härdaren (katalysator, accelerator, tixotropgörare) som är farligt gods så kanske kan man skicka varorna var för sig då den eventuellt farliga delen inte väger mycket.
Vi får se, jag forskar vidare så länge de orkar med mig ;)
På http://www.tiranti.com/Pages/ordering.html kan man se vad som är farligt gods.
Så länge man inte tänker beställa resin eller lösningsmedel skall det inte vara något problem (förutom osäkerheten beträffande katalysatorn).
Själv tänte jag beställa Silicon, Latex samt Gelflex för att testa ut lite för och nackdelar.
Gelflexen har jag inte hört talas om tidigare men det verkar vara ett intressant material. Det smälter vid 150 grade och när det svalnar har man ett mjukt form material och när man inte vill ha formen längre smälter man bara om den igen. Koolt
Om vi förutsätter att det kan skickas som ofarligt gods och att taxan för 30kg är den minsta så hamnar priset på 5kg silikon från Tiranti på
£81 + £34.55 = £115.55 => 1575kr dvs 315kr/kg.
Det inkludera Engelsk skatt (VAT) då man ju innom EU betalar skatt i det land från vilket man handlar.
De höga priserna i Sverige gör ju att man funderar på att börja sälja själv.
Man får kanske titta på vad det skulle innebära.
Ett allternativ skulle kunna vara att beställa tillsamman och dela på frakten.
Problemet med detta är att om man inte bor i närheten av varandra så måste man skicka vidare innom sverige och då tillkommer en kostnad (tex for ett paket up till 3kg 120:- ) för frakt.
Det är dock fortfarande billigare än vad jag hittat Silicon för innom Sverige.
Kollade för skojs skull vad posten tog för ett paket åt andra hållet.
Det kostade 402kr för vikt up till 31kg, så det finns en viss risk att 30kg är någon standard mini vikt för paket innom EU. Vi får se.
Köpte förresten ett tandläkar silikon från Dentabar för ett år sedan ungefär.
Tror det hette Zetalabor.
Det används för att gjuta av tänder.
Kostade ca 500kr för 2-3kg.
Perfect för små formar och stämplar. Härdar på ca 30sekunder och luktar jordgubbe(förmodligen smakar den jodgubbe också men jag har inte testat).
Är som deg ungefär, ta en klump, tillsätt härdare, knåda 30sekunder, tryck på plats och ca 30 sekunder senare är det klar!
Ha det!
Zaphod
July 27th, 2005, 12:58 PM
Kan väl inte rimligtvis stämma med 800kr för 10 kg silikon? Vore som hittat.
De har en online prislista på denna adressen:
http://www.kreatima.se/postorderpdfer/prislista0410.pdf
Kolla in sista sidan (sid 8 ) under Etsning och Gjutning. Där står det 595kr/kg. Rätt så bra prissänkning isf! Gjutepoxin är rätt så billig också om man kan räkna med att det blir detaljrikt.
Skall försöka hitta båtplast först dock. Verkar vara ett bra matreal att börja med! Men om man säger att man vill ha detaljer så som rynkor och skinntexturer. Klarar inte båtplast av det då? Eller spelar det ingen roll vilket matreal det är, så länge man inte har en centrifug?
Intressant idé det där förresten med att bygga en själv. Gör du det så måste du se till att dokumentera det noga och sedan lägga upp en tutorial. :perv: Skaffa ett nylonrep eller så, något som är lite elastiskt. En idé vore att väva repet runt spannen som en blomkrukerepkorg. Vet inte vad de heter egentligen, så det är lite svårt att förklara ifall du aldrig sett någon. Det ser ut som ett repnät ungefär, som en blomkruka hänger i. Då fördelar man ut kraften på större yta. Ifall man skulle ha en stor skulptur.
Frågan är bara om det inte blir så att bara en sida blir detaljrik, den som pekar utåt från centrum sett. Annars så får du stanna motorn och positionera om formen. Egentligen så borde du inte behöva köra centrifugen genom hela härdningen heller. Bara tills plasten har blivit trögflytande.
Annars så kan du ju ta en roterande platta och sätta en motor under den. Ungefär som en kavalett. Vill man vara riktigt jobbig så kan man ha dubbla motorer. En som roterar skulpturen runt sin egen axel också. Kanske resulterar i att allting välter till iof? Man får skruva fast det i golvet eller sätta fast den på plankor som går ut i ett kors under. Som i sin tur har motvikter på sig, tex små betongblock. Borde bli stabilt.
Hmm... intressant att sitta och fundera över hur man skulle kunna lösa det. I värsta fall så kan man väl slänga in sketen i tvättmaskinen, inlindat i en stor filt och bara köra på centrifugering. :dur:. Vilket leder mig till en tredje idé. En gammal uttjänt tvättmaskinsmotor borde man ju kunna hitta på skroten? ;) Hmmm.
Nu får jag sluta skriva. Jag har inte ens hunnit gjuta min första skulptur ännu. Men jag vill att det skall bli bra pga allt arbete som lagts ner.
Zaphod
July 27th, 2005, 04:44 PM
Fick svar från Sikema nu. De säljer inte till privatpersoner utan rekommenderade mig att ringa CEBEX istället. Hade glömt att de faktiskt har rätt "billigt" alternativ på CEBEX (allt är ju relativt). 370kr för silikon är överkomligt när allt kommer omkring, förutsatt att det är per liter. Framgår inte av deras hemsida men jag hoppas på det. Plus att det är precis där jag jobbar i Mölndal! Så jag kan ta på mig att åka och köpa en burk och testa. :confident
Gå in på www.cebex.se och sök på silicon. De finns i Malmö och Stockholm också.
Trevligt att kunna ta med sig sakerna hem i bilen på direkten! Surt bara att de har semester denna veckan. Jag får åka och kolla på måndag. >:{
CastorFiber: Kolla upp det där med 80kr/kg. Låter ju lite väl otroligt, möjligtvis tryckfel? Men är intressant att få veta om det stämmer eller ej.
CastorFiber
July 28th, 2005, 01:29 AM
Hey, jag minns nog fel angående priset från kreatima... Jag fick dessa papper i samma veva som jag flyttade och nu håller jag på att renovera huset jag flyttade in i så allt ligger nedpackat någonstans :)
Jag brottas lite med sculpey på kvällarna dock och jag testade att "smootha" med terpentin igår... Jag kunde inte låta bli. ;)
Jag testade med outspädd terpentin och en ganska hård syntetpensel, detta smälte nästan ytan så den kändes ultramjuk - om ni använder terpentin så späd den med något (inte eld!) ;)
Zaphod, Hellborn - Vad gör ni för något? Jag är ju ny så jag vet inte riktigt vem som gör vad, skulle vara kul att se någoting ni gjort så jag kan fråga hur ni gör! ;)
HellBorn
July 28th, 2005, 02:05 AM
Cebex...
Arrrg vilken vädelös e-shoping site de har.
Hittade tex :
SILICON 3428 (1556) A+B Enhet: ST 697 exkl. moms
SILICON NEUKASIL RTV A+B Enhet: ST 370 exkl. moms
??????
Hur mycket är en styck?
Helt rubbat ;(
Nåja, då jag kollade upp priset förra året hamnade jag om jag minns rätt på över 600kr/kg (tror förvisso det var inclusive tixotrop medel och frakt).
En gissning från min sida då de säljer ett A+B silikon (lättare att blanda då det brukar vara lika delar av båda snarare än 2% eller något liknande då man har katalysator) är att priserna är för 1kg + 1kg resp 0,5kg+0,5kg.
Också väldigt intelligent att ha två sorters silikon men samma informations text!!!
Förmodligen är det antingen olika hårdhet eller så är det ena för tenngjutning eller så är det olika bara att det är olika förpackningsstorlekar.
Priserna är dock utan moms så man hamnar ju på cirka 450kr/kg och sen tillkommer frakt om man inte bor eller arbetar i närheten (vilket jag för all del gör).
De har även latex och något som heter Vinamold som verkar motsvara Gelflex som jag ju var sugen på att testa. Även här är priset per styck!!!! Suck....
Har nu diskuterat fördigt med Tiranti.
Han kunde med leverans via en annan speditör även lämna ett fraktpris för vikter upp till 10kg för priset £20.50. Det innebär att om man köper 5kg silikon för £81.86 hamnar man på £102,36 vilket blir ca 1400kr dvs 280kr/kg.
Priset för att beställa endast 1kg blir £19.22 + £20.5 = £39,72 dvs 540kr vilket också blir priset per kg.
Så, skall man bara ha ett kg så kan man lika gärna handla på Cebex men skall man ha mer är det klart lönsamt att handla från Tiranti.
Men som sagt, hur mycket en styck silikon är, det har jag ingen aning om ;)
Zaphod
July 28th, 2005, 04:20 AM
Vilken jäkla soppa :dead:
Noterade inte att det var ex-moms. Ja då var det inte lika billigt längre. Måste vara en ganska invecklad process att tillverka eftersom man får betala med en arm och ett öga för att få tag på något.
Skulle det kunna vara något att dela på en leverans? 5kg var eller så? Min far jobbar nere i Malmö ibland och skulle kanske kunna komma förbi och hämta upp isf. Landskrona ligger ju på vägen. Alternativt så kan vi beställa massa Gelflex. För det är ju tom billigare?
Gelflex verkar väldigt interssant måste jag säga. Ser ut som att det är det som finns i handlovsstöd till tangentbord och datormöss. Ligger nog en hel del uttjänt här på jobbet. Man kanske skulle ta med sig en klump hem och testa att värma upp det. :P
Säg att man gör en skulptur och sedan gör 3-4 plastavgjutningar, då behöver man ju inte sin gjutform längre. Skulle man mot förmodan vilja göra fler kopior så använder man en plastavgjutningarna och gör om processen?
Frågor som man ställer sig själv är då, hur många gånger kan man återanvända det utan att kvalitén försämras? Ett annat problem är att grundmatrealet man har i sin skulptur måste klara av minst 140grader utan att förändras. Alla vaxbaserade och uppvärmningsbara leror faller bort rätt snabbt. Bränd sculpey borde fungera bra. Hur är det med grålera? Kanske börjar det att krakelera av värmen? Skulle plasten klara av det i mitt exempel ovan? Hmmm... varför kan det inte finnas ett idealt, Billigt alternativ?
Sedan så hade ju kreatima innan haft något som hette formplast, som verkar vara ett epoxibaserat alternativ till silikon (liknande gelflex?). Det är Nilsmalmgren som tillverkar det. Här är ett datablad:
http://www.nilsmalmgren.se/produkter/produktbas/DB%20Formplast%20313.pdf
Finns dock ingen prissuppgift på kreamtia eftersom det står att det har "utgått ur sortimentet". Så det är svårt att veta ifall det är någon idé att efterforska i det alternativet. Har skickat ett mail till Kreatima om prisuppgifter på silikon och annat iaf.
Sedan så undrar jag vad det är för råmatreal i båtplast. Hittar inget när jag söker på båtplast. Är det samma sak som pastspackel (som verkar användas även till båtar) dvs tvåkomponents polyesterplast? Du har inget märke på något som du vet fungerar bra? Känns som jag letar efter något som finns framför näsan på mig. Spackel stelnar på 5-10 min, lite för kort arbetstid ifall du frågar mig.
Fasen vad mycket jag skriver varje gång, hoppas ni inte har något emot att läsa?
Zaphod
July 28th, 2005, 05:01 AM
Ett litet tillägg. Pratade med en dam på kreatima, hon pratade väldigt snabbt! Jag undrar om hon hann andas en enda gång... "dårå". :P
Hon rekommenderade ett silikon som hette 34-81 eller s2 (samma sak i stort sett tydligen) och det kostade 650kr/kg ungefär. Så 800kr skulle jag gissa var inklusive transport för ett kg.
Vinamold hade de också för strax över 200kr och det kan återanvändas 7-8ggr. Hon tyckte det var bättre för att gjuta platta småsaker. Skall man gjuta större saker så måste man ha en stödkappa. Hade jag tänkt att ha ändå, så vi får väl se. Värmen var inga problem för grålera iaf. Så länge man hade schellack.
Annars så rekommenderade hon även alginat också. Men det torkar ju så snabbt. Kan man gjuta stora saker i det? Plus att jag har sett att det inte har någon längre hållbarhet.
Silikon framstår mer och mer som det enda riktiga alternativet.
HellBorn
July 28th, 2005, 08:16 AM
Man får väl prova sig fram...
Det stod någonstans att Vinamold var trögflytande.
Hur det på verkar detalrikedomen i avgjutningen är svårt att gissa, förmodligen bäst att även värma modelen så att inte Vinamolden kyls av för snabbt utan hinner tränga in i skrymslen etc..
Ett annat problem med Vinamold kan vara om formen behöver vara gjord i mer än en del (för att kunna få ut avgjutningen).
Ett problem man i och för sig kan kringå.
Jag orkar inte beskriva metoden här och nu men kan göra det om det blir aktuellt.
jag skulle också tro att Sculpey tåler temperaturen och det bör även Epoxi lera göra.
Båtplast är en polyester.
Polyester går bra ihop med de flesta typerna av silikon.
Skall även fungera med Gelflex enligt Tiranti men fungerar ej bra till latex.
Alignat är i princip till för att göra 1 avgjutning. Största fördelen är vid avgjutning av kropps delar etc då den torkar snabt och är hälsosam.
Sen finns även formmaterial i polyurtetan. har dock inte hittat detta i Sverige.
Är dock inte särskilt intressant då man måste 'kludda' med släppmedel samt att det räknas som farligt gods.
Polyuretan är då mest intressant som resin. Men som sagt, jag har inte lyckats hitta det i Sverige förutom av typen byggskum (vilket kan vara lämplig om man vill formgjuta terräng till figurspel typ Warhammer).
Latex fungerar bäst för gjutning i gips, cement eller wax.
Silikon är nog det som fungerar bäst till mer eller mindre allt.
Jag kommer eventuellt att göra en beställning om ca en månad från Tiranti.
Jag kommer i så fall att beställa lite av varje för att testa och kommer väl att hamna på en 6-7kg för mina egna grejor så det finn en 2-3kg ledigt (såvida du inte vet att du verkligen behöver 5kg på en gång men då blir frakten lite dyrare)
Zaphod
July 28th, 2005, 06:54 PM
2-3kg silikon låter utmärkt. Det är mer än tillräckligt för att jag skall kunna testa lite och samtidigt kunna gjuta av en större skulptur eller två. Vill gärna ha möjlighet att testa lite utan att behöva svettas över att det kostar 650kr/kg. Skall kolla upp med min far vilka veckor/dagar han skall ner till Malmö framöver. Skicka ett PM när du skall börja beställa.
Plaster som kan användas istället för silikon är mest intressanta ifall de kostar mindre. Surfade runt lite innan på amerikanska siter för att göra prisjämförelser, det verkar som det kan vara billigare. Men det var inga utförliga beskrivningar så jag kan ha tittat på fel. Samtidigt så är det aldrig fel att Silikon är miljövänligt (om jag inte helt missat något). Skulle man behöva frakta det som farligt gods sedan så missar man ekonomin också.
CastorFiber: Jag håller för närvarande på med en stor byst. Skall bli en djävul. Den handlar mycket om att jag skall kunna få testa olika tekniker, så den är inte så orginell. Har tyvärr hamnat lite på is pga tentaperioder å annat (jag pluggar samtidigt), plus att jag har jobbat hela sommaren. Men allt detta har ju gjort att man får blodad tand igen. Tycker faktiskt att få sitta och grotta i hur saker och ting fungerar och olika tekniker är halva nöjet.
Annars så tecknar och målar jag. Vet inte om det finns något speciellt representativt utlagt just nu.
Två skisser (http://designkliniken.no-ip.com/skissgruppen/skisser8.png) som jag gjorde häromdagen när vi träffades i vår lilla "skissgrupp" . Annars har jag min avatar. En stor variant finns om du kollar på mitt galleri i min profil.
Och ni? :teeth:
CastorFiber
July 29th, 2005, 01:58 AM
CastorFiber: Jag håller för närvarande på med en stor byst. Skall bli en djävul. Den handlar mycket om att jag skall kunna få testa olika tekniker, så den är inte så orginell. Har tyvärr hamnat lite på is pga tentaperioder å annat (jag pluggar samtidigt), plus att jag har jobbat hela sommaren. Men allt detta har ju gjort att man får blodad tand igen. Tycker faktiskt att få sitta och grotta i hur saker och ting fungerar och olika tekniker är halva nöjet.
Annars så tecknar och målar jag. Vet inte om det finns något speciellt representativt utlagt just nu.
Två skisser (http://designkliniken.no-ip.com/skissgruppen/skisser8.png) som jag gjorde häromdagen när vi träffades i vår lilla "skissgrupp" . Annars har jag min avatar. En stor variant finns om du kollar på mitt galleri i min profil.
Och ni? :teeth:
Coola skisser, jag kan nästan se dem skulpterade! :)
Jag har precis börjat som sagt och tidigare så är jag en klottrare, jag ritar hela tiden så fort jag har en penna i handen men jag gör aldrig klart något, sparar aldrig något. Jag har sysslat en hel del med 3d (3dsmax, UnrealED) och det är via det intresset jag har ramlat över på riktig skulptur. Det är FÖR kul. Jag är inget vidare men jag märker att jag blir bättre så...
Kollade din avatar fullsize häromdagen, djävligt bra gjort! Jag skulle gärna gå en kurs eller två men jag vill inte hamna mellan två medelålders kärringar som målar älgar i skogsbryn och blommor som ser ut som vaginala explosioner (brrrr) :)
Jag skall snart posta lite "progress pics" på en grej som jag håller på med... så håll ut. ;)
Som du sade, det är så kul att fiffla med olika saker, medium, tekniker osv. jag önskar att dygnet var 48 timmar eller att jag var arbetslös och rik. :)
Går du på Chalmers?
Zaphod
July 29th, 2005, 05:16 AM
Japp jag går på Chalmers. Eller, jag skall börja nu den 16:e. Jag gick basåret på Chalmers innan. Sedan har jag varit runt å flängt lite som utbytesstudent å annat i Japan. Men nu så börjar det väl bli dags att få en riktigt utbildning. :dead: Längtar inte så mycket till att börja plugga, men jag hoppas på att Datateknik blir kul. :rendered: Annars så får man väl utveckla skulptur å sådant på sidan om.
Förstår precis vad du menar med "tanter som målar blommor som ser ut som vaginala explosioner" (bra analogi hehe ;) ). Gick Estetiskt konstgymnasium (Schillerska) och alla var fan bara massa radikal-vänster-smurfar (endast pga att det var "rätt") som försökte se ut som Marilyn manson. Lärarna hade inga egna skills och uppgifterna man skulle göra var mycket "hitta din inre själ" och navelskåderi. Allting var bra eller ok, för det fanns inget som var "fel" inom konst. Ingen fokus på konstteorin, hur man faktiskt gör. Ni kan tänka er, lärde mig inte ett skit där. Jag är upplärd på bröd, vatten och sijun.com-/conceptart.org-forumen.
Kolla in den här länken som jag postade innan: http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?p=522020#post522020
Se om du kan hitta någon som bor nära dig och starta en skissgrupp som vi har gjort i Gbg.
CastorFiber
July 29th, 2005, 08:28 AM
Jag läste till dataingenjör på KTH men det var nära att det blev arkitekt/chalmers...
Vad gör ni i skissgruppen? Hur går det till? Jag tror dock inte att jag har en enda kompis som ens funderar på konst eller "skapande"... tyvärr...
Annonserar man så slutar det väl med att man sitter där i mitten av en ring uttråkade tantaskrällen... ;)
Jag postade några bilder på en skulptur/figur som jag håller på med när jag kollar på tv :) om ni vill kolla... Sculpten (http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?t=48942)
HellBorn
August 5th, 2005, 03:02 AM
Kollade lite närmare på Cebex Silicon.
Artikelnr: 52804
SILICON 3428 (1556) A+B Enhet: ST 697 exkl. moms för 1050g
Detta är ett silicon för gjutning i främst betong, gips etc.
De har nu ett billigare alternativ till detta, ett Polyurethan baserat formmaterial för 270 exkl moms. Det är dock ej lika töjbart som silikon så det man gjuter får ej ha alt för stora 'undercuts'.
Artikelnr: 52805
SILICON NEUKASIL RTV A+B Enhet: ST 370 exkl. moms
1050g även i detta fall så detta är lite mer prisvärt.
I båda fallen betyder dock inte A+B att det är ett silicon med lika delar A+B vilket är den betydelse jag sett på andra ställen. Dvs även här blandas endast en liten del katalysator 50g/1000g vilket innebär att man även här får väga noga.
Tyvärr tillkommer moms och frakt. Siliconet finns endast i Stockholm och de lät inte särskilt intresserade av att skicka internt till malmö lagret så att jag kunde hämta där och slippa fraktkostnaden,
Innebär att frakt tillkommer för alla utom Stockholmare.
Frakt kostar 100kr för up till 3kg (vet inte om postförskott tillkommer).
Att beställa 1kg från England kostar ungefär lika mycket och beställer man 5kg hamnar man på under 300kr/kg.
Det här är patetiskt, finns det ingen i Sverige som har ett konkurenskraftigt pris (ca 350kr/kg inkl moms).
Zaphod
August 5th, 2005, 01:22 PM
Hej. Kanon att du kollade upp med Cebex. Jag har utomlandsbesök, så jag har inte haft tid att kolla upp något de senaste dagarna. Kommer att vara guide/lekledare/festarrangör tills på onsdag.
Jag är som sagt fortfarande på att köpa Silikon från utlandet. Helst runt 3kg. så jag har lite att leka med. Jag har pratat med min far och det lät som om han inte hade några problem att hämta upp lite på vägen till eller från Malmö. Han tar ändå alltid bilen.
Håller med att det är helt barockt att de inte kan ha någorlunda konkurrenskraftiga priser. Tycker inte det lät så lovande att man inte kunde ha så stora "undercuts" med det andra silikonet. Det är ju faktiskt lite av idén med silikon, att det skall vara flexibelt även på det sättet. Jag tycker 300kr/kg inte heller är speciellt billigt om man jämför med alla andra matreal man använder: grålera 50kr/kg, gips 5-20kr/kg (sett lite olika) osv. Köper man Sculpey så kan man ju bränna det och få ett bestående orginal. Men jag får samtidigt vara lite realistisk och inse att silikon är ett matreal som inte verkar vara helt billigt att framställa.
Som sagt: säg till när du skall beställa Hellborn. Kan de inte komma fram med konkurrenskraftiga priser så är de inte värda att handlas från. Så enkelt är det!
Niklas Elling
August 5th, 2005, 01:38 PM
Jag har också funderat på att beställa från tiranti. Ungefär när planerar ni att beställa? (om man kanske kunde få vara med på ett hörn, om inte annat för att få tummen ur asen och faktiskt få iväg en beställning)
HellBorn
August 7th, 2005, 05:06 PM
Niklas:
Jag kommer eventuellt att göra en beställning i början av nästa månad (dock inte helt säkert då jag egentligen behöver spara ihop lite).
Jag har lovat Zaphod att han kan få utnyttja eventuellt utrymme på 10kg:s frakten (vet inte riktigt hur mycked det blir då ju även embalaget väger).
Blir vi ytterligare en och passerar 10kg så ökar fraktkostnaden med ca 50%.
Måste jag då dessutom skicka vidare innom landet så blir det förmodligen dyrareför dig än att beställa direkt från Tiranti.
Zaphod:
Som du själv antyder, är det väl trots allt lite billigare att framställa Lera och Gips. Det är väl mer eller mindre bara att gå ut och gräva... ;)
Det är ju också så att Tirantis priser även verkar låga med engelska mått.
Jag har kollat ett antal andra silikoner som är populära i USA (SMoth-On,Polytek, Silicon Inc) och dessa hamnar förmodligen I Svensk prisklass även om man köper från England. Här är nog en del av problemet att de Amerikanska produkterna fördyras av frakten. Var Tirantis silicon tillverkas och hur kvaliten är vet jag ju inte men förhoppningsvis är priset lågt pga att han säljer mycket och inte av att det tillverkas av Uzbekistanska barnarbetare som sitter inlåsta i någon nedrustad gammal kärnvapensilo. ;)
Zaphod
August 7th, 2005, 05:40 PM
Hellborn, Ja, förhoppningsvis inte. Inte för att det skulle göra någon skillnad i nuläget. >:D Vill bara ha billigt. Gött att du har gjort bra efterforskningar. Känns bra att veta att man inte blir "lurad" på 300 spänn kilot.
Jag tror nog jag bara skall ha silikon för mina slantar. Till att börja med åtminstone.
Niklas, du kan kanske hitta någon som kan beställa med dig, så ni kan dela på frakten? Försök hitta någon med samma intressen som du kan övertala. Jag brukar köpa böcker och annat med en kompis från utlandet och på så sätt komma undan lite billigare med frakten.
Niklas Elling
August 8th, 2005, 04:00 AM
Jo, jag ska nog se om jag hittar nån, även om den närmsta jag vet som vill beställa därifrån bor i Gävle :S, men det löser sig nog. Det vore trevligt om ni efter att ni fått siliconet berättade vilken sort ni köpt och hur det funkade, för visserligen var det ett tag sen jag var inne på deras hemsida men jag har för mig att de hade en faslig massa sorter.
HellBorn
August 9th, 2005, 04:07 AM
Har tidigare haft kontaktmed en annan firma i England som hade bra priser men lyckades inte hitta den igen då jag glömt namnet.
I min jakt på återförsäjarna av de Amerikanska silikon produkterna hittade jag dem igen då de var återförsäljare av Polytek (www.polytek.com).
Företaget heter Mouldlife och finns på www.mouldlife.co.uk
Jag tyckte att jag ställde klara och enkla frågor men fick ändå inte svar på allt.
Trots att jag bad om det så fick jag ej besked om priset var med eller utan VAT. På grund av hur låga priserna var har jag gjort antagandet att priset var utan VAT.
På katalysator silicon (blandas i stil med 5:100) är de ca £5 (ca 65kr) billigare än Tiranti.
Vad jag för egen del kanske finner än mer intressant är att de har additionshärdande (de flesta blandas 1:1) silikon vilket är lättare att blanda.
Dessa kostar lite mer men är trots det £1 billigare än Tiranti.
Detta gäller altså för 1kg.
Då Tiranti har lägre priser vid 5.25 resp 21kg så har jag även ställt frågan om eventuella 'prissteg' till Mouldlife.
De besvarade överhuvud taget inte min ursprungliga fråga om fraktkostnader så jag har frågat dem på nytt vad en 10kg frakt kostar.
Jag har väl egentligen ingen anledning att anta att de inte kan skicka till samma pris som Tiranti men jag vill helst ha det svart på vit.
Hittade även Smooth-On:s (www.smooth-on.com) Europeiska återförsäljare som finns i tyskland (www.kaupo.de).
En snabb titt indikerar priser runt 21-25 euro. Jag har ingen aning om hur mycket skatt som tillkommer eller vad frakt kostar. Jag kommer att maila dem på Engelska så får vi se om de svarar.
P.S. Om inte, kan någon av er Tyska?
HellBorn
August 9th, 2005, 11:01 AM
He,he fick svar från Tyskland.
De missade att nämna om priserna var med eller utan skatt och hur hög eventuell skatt är.
I övrigt svarade de med vanlig Tysk precision och gav mig en lista med alla fraktkostnader up till ca 30kg (kan inte kolla exakt nu eftersom jag inte har mailen tillgänglig) och det var trevlig läsning. Ca 30% billigare frakt än från England (de har ju inte så mycket vatten att passera). Om jag minns rätt så kostade frakten för up till 3kg inte mycke mer än vad 3kg kostar att skicka innom Sverige.
Mer om detta i morgon då jag förhoppningsvis har besked om skattesatsen.
Då det ser ut som om beställniing från tyskland kan komma att bli billigast är det glädjande att även Smooth-On har en produkter som blandas 1:1 bland annat OOMOO serien.
Smooth on har även en annan produkt som heter Dragonskin. Betydligt dyrare men den fungerar på samma sätt som när man gör formar med Latex, dvs penslar på. Skillnaden är den att man inte behover lägga på 10-20 lager. Flexibelt är det också, går att sträcka 1000%.
För att se vad som finns ta en titt på
http://www.kaupo.de
eller
http://www.smooth-on.com
En annan nyhet som kan glädja är att det även skall gå att skicka Urethan utan att det klassas som farligt gods ;)
Jag är kanske inte så intresserad av Urethan till formar eftersom man behöver använda släppmedel, däremot, ger det en intressanta alternativ till gjutningen.
Det kostar förstås sådär en 500% mer än båtplast men nu vet vi i alla fall var man kan få tag på det.
Mer om detta i morgon.
Fick förresten även svar på en förfrågan från Irland.
Fick en fin lista på fraktkostnader där också.
Bara det att de använde sig av 2-4 dagars flygfrakt så 10kg kostade i runda slängar 1000kr i frakt.
Om jag minns rätt så kontaktade jag dem därför att det hade Smooth-On produkter. Bryr mig förmodligen inte om att kontakta dem igen då Kaupo lär vara billigare oavsett fraktkostnaden.
HellBorn
August 10th, 2005, 02:09 AM
ehhh....
Det var inget fel på den tyska precisionen.
Det var jag som missade informationen.
Det var väl mina ögon som gjorde ett glädjeskutt då de fick syn på frakt prislistan.
Vi måste alltså lägga på den oerhörda tyska momsen på 16% ;)
Jag har mailt för att försöka få reda på om fraktpriser är med eller utan skatt men med största sannolokhet är de utan så man tar (order + frakt) *moms.
Så om jag här gör en sammanfattning där vi antar att man beställer 5st- 1kg(då vi inte vet om mouldlife har rabatt på 5kg) burkar silicon och räknar med att frakt för up till 10kg används utom för KauPo då de har ett 4-7kg pris.
Jag antar att momsen och frakt från mouldlife är densamma som från Tiranti men jag vet inte säkert. Jag har dessutom ett svagt minne av att det var det faktum att de var så svårt att få dem att lämna ifrån sig fraktpriser som fick mig att ge upp förra gången. Nåväl vi får se om de hör av sig.
(Antal * Pris + Frakt) * Skatt * Valutakurs = Totalpris => Totalpris/5 = KgPris)
Tiranti:
(katalysator)5*£16.36 + £20.5) * 1,175 * 13.493 = 1622kr => 325kr/kg
Mouldlife:
(katalysator)5*£12 + £20.5) * 1,175 * 13.493 = 1276kr => 255kr/kg
( 1:1 )5*£15 + £20.5) * 1,175 * 13.493 = 1514kr => 302kr/kg
(*Fraktkostnaden osäker för tillfället, rabatt på större burkar okänd)
KauPo:
(katalysator)5*25€ + 20,90€) * 1,16 * 9.3388 = 1580kr => 316kr/kg
( 1:1 )5*21€ + 20,90€) * 1,16 * 9.3388 = 1363kr => 273kr/kg
Mouldlife är billigast på katalysator silicon.
De är dock inte särskilt intresserade av att ge besked om fraktkostnaden.
Skillnaden i pris, jämfört med KauPo är dock inte så stor.
Just nu skulle jag hellre bäställa från de mer service inriktade KauPo även om det kostar 60kr mer per kg. Man vet också att om man beställer en 5kg:s burk (gäller katalysator silikon) i stället från KauPo så sjunker kg priset med nästan 80kr.
Vad gäller 1:1 silikon är KauPo billigast.
Detta innebär förmodligen att jag kommer att beställa från KauPo.
Och härmed är väl frågan om silikon rätt väl utredd ;)
P.S
Jösses.
Tog bara 30 minuter att få svar på mitt senaste mail till KauPo.
Det bekräftade mitt antagande om att skatt även skulle läggas på frakten.
Fick även info om att första ordern betalas in i förskott.
Därefter betalar man mot faktura.
Dock bäst att kolla med banken så att inga otrevliga små extraavgifter finns för betalning till ett utländsk konto.
Här är förresten infon jag fick beträffande fraktkostnader från Tyskland utifall någon vill räkna själv:
Packages would cost you:
up to 4kg - 19,90 €
4 - 7kg - 20,90 €
7 - 10kg - 22,50 €
10 - 14kg - 24,50 €
...
the price chart continues about equaly.
HellBorn
August 10th, 2005, 07:00 AM
OK....
Grönt ljus vad gäller banköverföringen av pengar.
Inga extra kostnader när det gäller överföringar till Tyskland.
Så då är det väl bara att beställa...
Det ända som skulle kunna ställa till något nu är om det finns någon punktskatt eller något sådant trams....
Men det orkar jag inte ta reda på, det får i så fall bli en överraskning.
Zaphod:
Hörru , vad vill du ha för något?
Och du, eftersom billigaste silikonet i Sverige inte finns i Sverige skulle du inte kunna upplysa de Engelsktalande om vad vi kommit fram till.
Förutsatt naturligtvis att du fortfarande kan editera något av dina första inlägg som var på Engelska för ingen orkar väl skrolla förbi alla obegripligheterna för hitta något på Engelska längs ned.
Niklas:
Frakten för upp till 4kg från Tyskland kostar
ca 200:-
Frakten för 3kg innom Sverige kostar 100kr.
Så även om du bara beställer så lite som 1kg silikon från Tyskland så kommer du undan med ca 450kr vilket är ca 100kr billigare (såvida man inte bor i stockholm och därmed slipper frakten) än det billigaste vi hittat i Sverige (hos cebex) vilket kostade 370kr exklusive moms.
Eller beställ 2kg från tyskland och du hamnar på 335kr/kg...
P.S
Surfa in på www.smoth-on.com.
Där finns förutom information om produkterna även en hel del tipps om gjutning och formtillverkning.
Zaphod
August 10th, 2005, 07:57 AM
Herregud. Vilken uppsats. Bra jobbat! :D
Jag får återkomma imorgon då jag inte har en gäst att ta hand om. Har inte tid att skriva just nu. Har bara skummat igenom väldigt lite. Men jag vill ha silikon och kanske lite annat att testa med också. Egentligen så spelar det ingen roll ifall man använder katalysator som inte är 1:1. Jag kommer ändå ta det rätt långsamt i början ändå. Om 5kg är billigt så är det nog lagom för mig. Men som sagt, svarar mer utförligt imorgon då jag haft chans att läsa igenom.
Jag skall uppdatera första posten och titeln på tråden. :) Detta är nog bra info för alla i Europa. Än en gång, gôtt jobbat Hell Born. Du har verkligen forskat grundligt! :)
Niklas Elling
August 10th, 2005, 04:09 PM
Bra jobbat Hellborn! Massa matnyttig information. Tror jag ska försöka mig på en liten beställning från tyskarna då...
Men när vi ändå är inne på ämnet "hitta saker billigt i/nära Sverige" är det någon som vet var man kan få tag på resin/gjutplast till ett vettigt pris? (om detta redan har tagits upp så ursäkta mig, jag kom precis hem från jobbet och är helt ) ;)
Zaphod
August 10th, 2005, 06:24 PM
Eftersom du bad om innan ursäkt så skall jag bara ge dig ett citat :P :
Han talar om Smooth-on produkter, som jag fattade det:
En annan nyhet som kan glädja är att det även skall gå att skicka Urethan utan att det klassas som farligt gods
Jag är kanske inte så intresserad av Urethan till formar eftersom man behöver använda släppmedel, däremot, ger det en intressanta alternativ till gjutningen.
Det kostar förstås sådär en 500% mer än båtplast men nu vet vi i alla fall var man kan få tag på det.
Båtplast är ett alternativ som verkar funka. Rätt billigt, runda slängar 100kr kg. Själv har jag inte hittat en affär ännu, men tror mig förstå att det är tvåkomponents polyesterplast(?). Ungefär som plastic padding. Fast med längre härdningstid. Det som skulle tala emot båtplast är väl att det har högre viskositet än ett resin gjort för att gjuta med, dvs är trögflytande. Då är det svårare för plasten att "komma in" i alla detaljer i den negativa formen. Ett alternativ som Hellborn pratar om tidigare i tråden är att skapa någon slags centrifug så man på så sätt trycker in plasten i detaljerna. Med en el-motor eller en enkel vev kanske. Hastigeterna måste inte vara enorma direkt. Låter som ett intressant projekt!
Hellborn: Så om jag beställer fem enkilosburkar, så är 1A + 1B silikon är alltså det billigaste alternativet från KauPo. Om jag däremot beställer en 5kg burk med silikon som har katalysator så sjunker priset 80kr/kg? Alltså bara på KauPo nu, om det är därifrån vi skall beställa. Om vi beställer från KauPo tillsammans, hur mycket betalar vi då kontra att vi beställer var för sig? Jag är intresserad av 5kg silikon (om det nu är 80kr/kg billigare). Om vi beställer tillsammmans, vilken kg-klass hamnar vi i, 7-10kg? Ledsen om det blir rörigt, har du ork så får du gärna göra ett rutnät med priser för olika scenarion. Annars så kan du skicka över informationen så kan jag pussla lite själv (skicka ett pm för min mailadress eller ICQ).
Är det fortfarande samma skillnad mellan katalysator och icke katalysator som hos Cebex? Dvs att med katalysator så blir töjbarheten bättre än med 1A+1B.
Skriver du ihop en sammanfattning på engelska (kanske är bäst pga att du har nog bäst koll) så skall jag citera den i min första post samt ändra på topicen. Annars så kan du göra en ny tråd och lägga till en länk till denna bara, skriva en notis om att det mesta är på svenska. Så blir det lättare översikt.
HellBorn
August 11th, 2005, 12:34 PM
Han talar om Smooth-on produkter, som jag fattade det:
En annan nyhet som kan glädja är att det även skall gå att skicka Urethan utan att det klassas som farligt gods
Båtplast är ett alternativ som verkar funka. Rätt billigt, runda slängar 100kr kg. Själv har jag inte hittat en affär ännu, men tror mig förstå att det är tvåkomponents polyesterplast(?). Ungefär som plastic padding. Fast med längre härdningstid. Det som skulle tala emot båtplast är väl att det har högre viskositet än ett resin gjort för att gjuta med, dvs är trögflytande. Då är det svårare för plasten att "komma in" i alla detaljer i den negativa formen. Ett alternativ som Hellborn pratar om tidigare i tråden är att skapa någon slags centrifug så man på så sätt trycker in plasten i detaljerna. Med en el-motor eller en enkel vev kanske. Hastigeterna måste inte vara enorma direkt. Låter som ett intressant projekt!
Om man tycker att det är OK att betala 100kr -130kr för båtplast så kan man hitta 1 liters burkar i färghandeln, båttillbehörshandeln och jag tror till och med att jag sett på Bauhaus (Stavas det så?).
Om man i stället föredrar att betala runt 35kr -45kr för samma mängd får man leta upp de firmor som säljer råmaterial till båtbyggare. Dessa företag hittar man på gula sidorna under plast/råmaterial eller något liknande.
Om ni söker på gula sidorna efter BeHåPe i Malmö så bör ni hitta det företaget och kan då kolla under vilken rubrik det ligger.
Där kan man även köpa microballonger vilket man bör blanda i för att, det inte ska vara delvis transparent, slipbart, lättare, fyller ut så att man sparar på plasten samt för att det sänker temperaturen vid härdningen.
Om formen är delbar (eller om man når in genom öppningen )så kan man till viss del komma runt luftbubble problemet genom att rota runt med en pensel efter att man fyllt i lite av polyestern och när man jobbat in den i all hörn häller man i resten.
Ett alternativ är ju då att köpa Polyurethan resin i stället. Då det är som vatten i konsistensen uppstår inte samma problem. Det har dessutom fördelen att de kan ha väldigt korta härdtider (tex 15 minuter).
Nakdelen är att hållbarheten ite är så stor när man väl öppnat burken (så stora burkar skall man bara köpa om man förbrukar dem) och de kostar mer.
Om ni går till http://www.kaupo.de/ och klickar på Preisliste/2005 så har ni priser på allt. Multiplicera priserna med 11 och ni har priset inklusive skatt i svenska pengar. Vill ni läsa om produkterna och är bättre på engelska än tyska så gå till http://www.smooth-on.com/ för info.
Jag har för min egen del tänkt beställa SmoothCast 321 för att testa.
Den kostar 187kr för 0,86kg vilket är dyrt i förhållande till båtplasten.
Men om den är bra och man tillverkar i större skala och köper 7kg förpackning så blir kg priset 132kr. Fortfarande dyrare än båtplast men det kanske det är värt för att bli av med luftbubblorna och lukten (polyester har väldigt kraftig lukt).
Jag får se när jag testat.
Hellborn: Så om jag beställer fem enkilosburkar, så är 1A + 1B silikon är alltså det billigaste alternativet från KauPo. Om jag däremot beställer en 5kg burk med silikon som har katalysator så sjunker priset 80kr/kg? Alltså bara på KauPo nu, om det är därifrån vi skall beställa. Om vi beställer från KauPo tillsammans, hur mycket betalar vi då kontra att vi beställer var för sig? Jag är intresserad av 5kg silikon (om det nu är 80kr/kg billigare). Om vi beställer tillsammmans, vilken kg-klass hamnar vi i, 7-10kg? Ledsen om det blir rörigt, har du ork så får du gärna göra ett rutnät med priser för olika scenarion. Annars så kan du skicka över informationen så kan jag pussla lite själv (skicka ett pm för min mailadress eller ICQ).
Det finns två billigaste silikonlösningar från KauPo.
1 Köpa OOMOO som är hyffsat billig (227kr) redan vid en burk (1,27kg). Då det inte blir märkbart billigare vid större förpakning (9,39kg) så kan man
lika gärna köpa det man vill ha i småförpackningar.
Den är tunn flytande och behöver inte vakum för att luftbubblorna skall försvinna. Inte särskilt rivstark eller töjbar (250% tror jag) vilket i större utsträckning innebär delad form och den blandas 1:1. och den kan lagras länge och härdar på 1till 6 timmar beroende på typ.
2 Köpa MouldMax som kostar mer (270kr) om man beställer 1kg men som kostar mindre än OOMOO (193kr) vid bestälning av 4,99kg.
Den är mellantrögflytande (vacum behövs såvida man inte klarar sig med att pensla) och har mellanbra rivstyrka och töjbarhet (ca 500%). Den behöver 24 timmar för att härda såvida man inte använder accelerator och man kan göra den penselbar med tixotropmedel. Blandas 10:1 vilket är hanterbart om man har en våg som åtminstånde klarar hela gram.
Om ifall det är lönt att beställa ihopa kan man kanske sammanfatta så här.
Startkostnaden för frakten är runt 200kr. Den ökar sedan i steg om sådär en 20kr så om vikten går öven en ny gräns påverkar inte kostnaden så mycket. Så kort sagt så sparar vi ca 90kr var på att vi beställer ihopa.
Priserna hittar du där jag nämt ovan.
Frakten har jag väl nämnt tidigare.
Är det fortfarande samma skillnad mellan katalysator och icke katalysator som hos Cebex? Dvs att med katalysator så blir töjbarheten bättre än med 1A+1B.
Det finns ingen koppling mellan hur man blandar och töbarheten. Tex blandas Smooth-On mest töjbara material DragonSkin(1000%) 1:1.
I Cebex fall var det dyrare mindre töjbara silikonet avsett för cementgjutning vilket om jag förstår det rätt sliter hårt på formarna.
Skriver du ihop en sammanfattning på engelska (kanske är bäst pga att du har nog bäst koll) så skall jag citera den i min första post samt ändra på topicen. Annars så kan du göra en ny tråd och lägga till en länk till denna bara, skriva en notis om att det mesta är på svenska. Så blir det lättare översikt.
Hade hoppats på att slippa att göra det också...
För egen del kommer jag att beställa småförpackningarna av följande för att utvärdera dem:
MouldMax 20 (+ FastCat +THI-VEX).
Ett helt vanligt standard silikon med 24 timmars härdtid.
Rätt så tjockflytande.
Vill prova eccelerator och tjockgörare för att testa hur det är att pensla på.
Töjbart runt 500%.
Blandas 10:1
OOMOO 25.
Lockande med ett silikon som är lättflytande och inte behöver vakum men överväger fördelen nackdelen med den begränsade töjbarheten.
Blandas 1:1
ECOFLEX0030.
Också detta är ett tunnflytande silikon men i motsats till OOMOO har det en töjbarhet på hela 900% och har en härdtid på 4 timmar.
Frågan här är om töjbarheten är värd merkostnaden jämfört med OOMOO.
Transparent. Blandas 1:1
Rebound25.
Detta är ett tjock penslingbart silikon som man skall kunna måla på och sedan dra av som en handske (>690% töjbarhet).
Att köpa ett färdig penslingsbart silikon blir ca 50kr dyrare per kg än att blanda tjockgörare i MouldMax (förutsatt att man köper MoldMax i 4,99kg förpackning). Är det värt det?
Smooth-Cast 321.
Jag måste ju helt enkelt prova en Polyurethan resin så att jag kan jämföra med båtplast och so om den är värd det högre priset.
theartguy
August 27th, 2005, 04:40 PM
i don't sweak swedish either but the hellboy bust was quite nice!
-Seth
HellBorn
August 29th, 2005, 01:33 AM
Yea, that HellBoy sculpt is fantastic.
He also made a just as fantastic mould making tutorial.
http://www.conceptart.org/forums/showthread.php?t=47324
(I don't understand why they not made it sticky as it's really god)
I never thought anyone not speaking english would bother to scroll trough this long tread ;)
This tread was about finding silicones in Sweden but what whe found out is that silicone is silly expensive in Sweden.
Even when ordering as little as around 2-3kg it pays of buying from abroad.
So for any Europeans reading this tread this is what whe have found out so far.
If living in UK you should check out www.tiranti.com or www.mouldlife.co.uk.
I don't know what brand Tiranti sells but they have god prices as well as god service as the supplied me with answers on my questions.
They don't however seem to have a lot of different types of silicones. However, what they have might just as well be just what you need.
Mouldlife seems to stock the full Polytek range (www.polytek.com).
They where however slow on answering my emails and the question about shippingcost for different weights was not replied at all.
If your living in the rest of EU you should take alook at www.kaupo.de.
Compared to the UK suppliers German VAT is less and shipping might be less as well depending on where you live.
They sell the Smooth-On products (www.smooth-on.com).
They where excellent in replying my e-mails.
The homepage is in german only but if you click the 'Kontakt' link and fill in the form and ask to be contacted in english then they will do so.
You should also know that they don't accept creditcards so when comparing prices don't forget to check with you bank in order to make sure about any extra costs for moneytransfers (there was none in my case).
The first order you have to pay in advance but for following orders you pay after delivery. They have a pricelist at the site, as prices in it are without VAT remember to add 16% (unless you are free from paying VAT).
I have placed an order with them and currently I'm waiting for it to arrive.
I will post and let you know if also this last part of dealing with KauPo worked as god as the rest of it.
HellBorn
September 1st, 2005, 04:38 AM
OK, I got the stuff yesterday.
Totally super service from KauPo.
I also learned something that I did not know before about German Invoces.
In Sweden, if you don't pay your invoice before the last date (usually 30days) you are punished with an extra fee.
In Germany it's the opposit!!!
Instead of punishing you if your late you are instead rewarded if your fast.
If the invoce is payed within a short period (10 days on my invoice) one has the right to deduct 3% from the total price as a reward for fast payment.
I did miss this when I did my prepayment
This I did because of old Swedish habbits and not so god understanding of economic terms in english and maybe some sloppy reading( as I thought it was a 3% punish if I was late).
So if you should order from KauPo, don't miss this nice little saving.
I can't do anything else than recommend them.
Now, I'm off to play with all those colorful silicones....
HellBorn
September 12th, 2005, 02:41 AM
Here is another source in Holland.
http://www.aff-materials.com/
A bit more expensive than kaupo and they don't seem to stock all the Smooth-On products, but if your bank will charge you for moneytransfers or you just prefere to pay with creditcard then you should check it out.
Saittam_j
September 26th, 2005, 10:26 AM
I'm from Sweden too and have been looking for casting supplies in Sweden for some time.
What I've found is:
http://www.cebex.nu/index.htm for silicone
http://www.slojd-detaljer.com for both resin and silicone.
I haven't bought anything from the stores above yet so If anyone have any experiences from them or something else to add. (like other stores in Sweden which sells silicone, resin or mold release), please let me know.
i didn't find any resin in slojd-detalier.com only plaster and ceramic
HellBorn
September 27th, 2005, 04:52 AM
Well they do stock the products but they are silly expensive.
http://www.slojddetaljer.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=813579254&pf_id=SE-660000&
I once wrote them and asked if the had fallen an hit there heads on something or if the where family with the silicon import companys.
I also told them that at main competing company (that company does however no longer sell this kind of chemicals) in Sweden sold silicone for a quarter of the price that they do.
They then told me that they looked over the market now and then so I should look back again later.
Well, it's about two years later now and they have still not found any cheaper product. Shame on them...
Buying 1kg of silicone from Slöjddetaljer would cost you about the same as 5kg ordered from Kaupo in Germany and shiped to you door in Sweden.
They also have resin, that is in the form of ordinary polyester made for boat manufacturing.
http://www.slojddetaljer.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=813579254&pf_id=SE-660101&
It could be a cheaper option than using real polyurethan casting resins if the mould not traps air to easy.
However, buying it from slöddetaljer would be stupid as this cheap boatbuilding resin cost just as much as real casting polyurethan resin cost at Kaupo. If you want to get the polyester boat resin at a decent price the try to find the companies that supplies the boat builders with materials and it will probably cost you a quarter of the price at slöjddetaljer.
Saittam_j
September 27th, 2005, 05:06 AM
Awesome thanks for the info. :teeth:
HellBorn
September 27th, 2005, 05:22 AM
I was just answering your other post.
Whe are almost chatting......
I would only like to add that if you want the boat plastic and can't find a boat builder supplier close by then I think that I might have seen this stuff at Bauhaus, Car part suppliers such as Biltema or Micro or in stores selleing paints.
I do however not know it they have more decent prices than slöjddetaljer.
I made a little lookaround at found some at Biltema
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83268
Not really chaep, but almost half price compered to slöjddetaljer.
curtisfell
September 27th, 2005, 05:39 AM
Ive just been cating some 28mm models in resins, and Id advise against using the cheap boat building resin. Its rubbish for detail as you cant easily assess the casting, checking for bubbles and such like. Also its very brittle, which makes clean up really hard. You are better of with polyurathane resins for making anything that needs to show good detail.
HellBorn
September 27th, 2005, 03:33 PM
Well, boat resin works fine for the correct kind of model.
It's just a matter of knowing where it works an where it does not.
A 28mm figure is an god example of where it generally won't work.
The shapes has to be quite simple for such a small model to work.
Actually, casting a 28mm model can be a problem even using polyurethane unless vacuum or pressure is used. Best to use for such a small model is propably whitemetal (at least that's what I think it's called in English).
Sorry for the somewhat blurry image but here is an example of some parts that worked well to cast in polyester. It's some parts for my 30cm high walker that is to be used in my Warhammer gaming.
Casting it in polyurethan whould make it quite expensive.
http://hellborn.scorpionshops.com/remote_images/polyesterparts.jpg
curtisfell
September 28th, 2005, 04:58 AM
What did you use to dye the resin?
I know what you mean about using vacuum casting methods, but its too impractical at home. Same as white metal casting, I tried it at home(well, in the back yard with breathing equipment and protective clothing!) but its hard to get the metal hot enough. Resins are simpler. I intend to put up some photos this weekend of my stuff...
HellBorn
September 28th, 2005, 04:20 PM
The reson the parts are none transparent is that I have mixed Microballons into it.
I do this for 4 reasons.
1. It makes the casting opaque.
2. It reduces weight.
3. It makes it more workable with tools.
4. It keeps temperature down while hardening.
If you just want to color it then there are pigmented polyester resin to buy but I think that you just as well could color it using pigment powder.
I think you can find the powder pigment in shops selling artist oil colors as well as the stuff needed for people wanting to make there own colors.
I have not personally tried to color polyester with it but I use it to color my Super Sculpey clay and it works greate for that.
When it come to casting in metal I thing your a bit over protective.
The main danger is in getting burned.
The fumes from melted metals is of course not healthy but as with most things like this it's also a matter of exposure time.
If your working all day with casting metals existing protections should of course be used as you will be exposed many hours every day for days and years.
But, if your casting say 50 models per month you will only be exposed a couple of hours per month. That does not mean that you not should be careful (don't put any finger in you mouth and things like that) but you don't have to move to the back yard.
For my own part I might cast a couple of hundred models per year and I do that on our cooker. I just turn on the kitchen fan and open a window.
If you have the kind of metal (think it's called whitemetal in English) that is made for hobby casting using metal then the heat that the cooker can produce should be god enogh.
curtisfell
September 30th, 2005, 04:49 AM
I like the idea of the Micro balloons. Where do you get them?
Also, what kind of material do you use to make moulds for white metal?
HellBorn
September 30th, 2005, 06:52 AM
Same place that one can find the boat resin.
That is suppliers for the boat builder industries.
I made a search on the net and found what seems to be one such supplyer:
http://members.fortunecity.com/qcoatings/id24.htm
You can find it among the filler materials.
Maybe buying from them not is the best choice for you but it's is the kind of supplier to look for.
You make the moulds from special silicones that are quite firm but can take the heat.
Such as:
The Tinsil 70-60 from
http://www.polytek.com
The GI-300 Series (320 can take 575F)
http://www.silicones-inc.com
Zaphod
September 30th, 2005, 07:00 AM
Cool that you're still keeping the thread alive. I was went and picked up my silicone from HellBorn last weekend. I don't have time to play with it right now, but in a couple of weeks i want to get my hands dirty.
Hellborn: If you use that boat pastics, do you need to have some lubricant to make sure that the pastics don't get stuck in the silicone when casting? What do you use, vaselin?
HellBorn
October 1st, 2005, 04:04 PM
You don't need release agents when casting in silicone moulds. That's the nice ting with silicone.
(Only casting material I can come to think of right now that migt need a release agent is if your casting silicone in silicon.)
Only reason to use a release agent is to make the moulds last longer.
Zaphod
October 1st, 2005, 06:53 PM
What happend to the L's in plastics in my previous post? Anyhow, thanks. Then I'll use vaselin to make it last longer. :)
curtisfell
October 1st, 2005, 07:02 PM
It will add 25% to the life of the mould if you use vaseline as a release agent. Its not for the ease of release but is a barrier between the attacking power of the resin and the soft and sensitive silicone! You can get spray wax in an arasol can but its probably too expensive to be worth it.
HellBorn
October 3rd, 2005, 01:39 AM
A spray vax is probably the best but as curtisfell say it is probably to expensive.
I have never used a release agent in any of my silicon moulds but
as I see it, there is at least one big problem using something like vaseline.
If you make say a fingerprint in the vaseline then there will also be a fingerprint on what your cast.
If you did spend hours to get the model smooth you would probably not want that to happen.
Applying a release agent will also make the casting process a lot more time consuming (unless using a spray) and time is money as well.
I think the main question to ask is...
How many sculpts do you plan to cast?
I'm no expert at this as my most used mould probably have been used around 20-30 times and under that time I have not observed any degrading of the mould.
So a wild quess on my part is that a mould will produce say 50 - 150 polyester models.
(This does of course also depend on the silicon used).
So the question is, are you casting such an amount of models that you really need to increase the life of the mould and if so, are you sure that the 25% more casts will solve the problem or will you end up having to make a secound mould anyway.
And, is the extra work you have to put into the casting of each single model really worth it?
Loop
October 31st, 2005, 02:44 PM
Hej!
Tänkte bara rekommendera www.smooth-on.com Använde deras silikon och resin när jag gjorde en Garage kit på Frankenstein 1998. Grymt resin och silikon.
Sen kan jag även rekommendera www.sylmasta.co.uk dom har mycket bra grejer, tror dom säljer MagicSculpt också...
mvh
Andreas.
Loop
October 31st, 2005, 02:55 PM
Glömde
http://www.abic.se/
:)
HellBorn
November 1st, 2005, 02:02 AM
Kul att du testat smooth_on:s produkter och att du gillade dem.
Dock, om man vill inhandla dem så gör man det lämpligen från www.kaupo.de eftersom det blir mycket billigare.
Tackar för länken till sylmasta. Jag har letat efter någon som säljer Aztecs airbrush. Dock. när det gäller Magic Sculpt så har de bara de små löjliga förpakningarna ca 250g för 200kr. Det är väl OK om man sculpterar 35mm figurerer men om man sculpterar större blir det alldeles för dyrt.
Apoxie Sculpt är en liknande produkt som man kan få tag på i Sverige även i större förpackningar. Priset blir då cirka 500kr inkl frakt för nästan 2kg om jag minns rätt.
Har lovat tidigare att kolla upp detta men har glömt bort det.
Skickar ett mail till migsjälv så att jag inte glömer bort det när jag kommer hem.
Vad gäller Abic...gäspar lite.....
Ytterligare an leverantör som inte skyltar med sina priser.
Dom skäms väl för dom.....
Jag.....zzzzz...somnar nästan av blotta tanken på att behöva kontakta den för att veta vad sakerna koster...zzzz...speciellt då sannolikheten för att de har ett vettigt pris är näst intill obefinligt...zzzzz.zzz.z
Loop
November 1st, 2005, 03:57 AM
Hehe!! Jo Abic är grymt dyra, kommer ihåg när det var det enda alternativet, varje droppe användes :) Juste, jag har inte testat Apoxie än, är den opak i färgen? Magic sculpt har ju lite transparens, men det kan man iofs fixa med lite pigment...
HellBorn
November 1st, 2005, 06:47 AM
Den Apoxie som jag köpte var 'naturell'.
Den är ljus grå och lite transparent.
Att den är transparen ställer till det lite när man använder vatten för att jämna till då variationerna i färg (den blir nämligen lite mjölkig i färgen) gör det lite svårare att se formen.
Lite pigment löser dock detta problem.
HellBorn
November 1st, 2005, 12:28 PM
Jag beställde från Skandia Hardwood
http://www.skandiahardwood.se
Om du öppnar upp deras katalog (Modem varning...30Mb) och söker på Apoxie så hittar du Apoxie Sculpt.
1,82kg kostar 325kr vilket med frakt och moms slutar på cirka 550kr.
Råkar du bo i Uddevalla så kan du ju slippa frakten ;)
Köper du samma mängd dvs 8paket Magic Sculp från
Sylmasta kommer det att kosta dig ca 2000kr
Loop
November 1st, 2005, 01:16 PM
Ok, tack för infot!! Fast jag gör rätt små grejer, 54 mm figurer :) och till större grejer kör jag Super Sculpey, men jag ska testa Apoxie...
:)
Geuse
May 20th, 2008, 10:19 PM
Nyfiken på att göra en avgjutning jag med. På panduro har de något som heter formgummi. Kanske någon av er som vet mer vad detta är för något och hur pass bra det fungerar? Kan det vara skadligt för huden om man bestämmer sig för att gör en avkapad arm kanske? Och nej jag tänker inte göra en clone a willy, då kunde jag lika gärna gå o köpa en ju.
är 300kr/L vettigt pris för silikon? och hur funkar detta att jobba med? går det att applicera i lager?
Niklas Elling
May 21st, 2008, 03:03 AM
Lever den här tråden fortfarande?
Jag har mer eller mindre gått över till det digitala mediet men hittade nyligen www.kinn.com de verkar ha det mesta som behövs till avgjutning till vettiga priser. Någon som har några erfarenheter av dem?
Formgummi kan jag inget om men 300kr/l (brukar man inte mäta i kilo?) låter ju ganska vettigt. Vad jag förstått så penslar du på ett tunt lager silikon först för att få med alla detaljer och undvika luftbubblor och sen häller du på resten ovanpå.
vBulletin® v3.8.2, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.